מהו ספר הליקויים של הביטוח הלאומי?

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

המוסד לביטוח לאומי הוא המקום בו מתקבלות החלטות על זכאות לאחוזי נכות ולפיצויים שונים בעקבות תאונות, מחלות או פציעות. אחד הגורמים שכדאי להכיר, בהקשר זה, הוא ספר הליקויים של הביטוח הלאומי. מהו ספר זה ומדוע חשוב להכיר אותו?

המוסד לביטוח לאומי מוכר לנו כגוף שמאפשר לנו לקבל סעד או תמיכה ברגעים שבהם אין ביכולתנו לפרנס את עצמנו – החל מסיבות חיוביות כמו חופשת לידה, דרך תאונות עבודה או מחלות, המונעות מאיתנו עבודה באופן זמני, וכלה בפגיעות או באירועים חמורים, המובילים לנכויות או למגבלות קבועות. כאזרחים, חשוב שנכיר את ספר הליקויים של ביטוח לאומי כדי לדעת מהן הפגיעות המוכרות בגינן ניתן לקבל סיוע מגוף זה.

 

מהו ספר הליקויים של הביטוח הלאומי?

ספר הליקויים של הביטוח הלאומי הוא למעשה חוברת המגדירה את סוגי הליקויים בגינם ניתן לקבל אחוזי נכות, ואף מציינת תבחינים לקביעת גובה אחוזי הנכות שניתן להיות זכאים להם בעקבות כל פגיעה.

כלומר, כאשר אדם מגיש תביעה על מנת להיות זכאי לאחוזי נכות, הועדה הרפואית צריכה לבחון את סוג הליקוי וחומרתו בהתאם להגדרות המופיעות בספר הליקויים. את הספר במלואו ניתן לקרוא דרך האתר של המוסד לביטוח לאומי, בו הוא זמין כקובץ ללא עלות.

 

כיצד בנוי ספר הליקויים של המוסד לביטוח הלאומי?

ספר הליקויים של המוסד לביטוח לאומי מורכב ממספר פרקים. חלקו הראשון מתייחס להוראות כלליות הנוגעות לקביעת נכות. לחלק זה ארבעה פרקים – פרק ראשון עוסק בהגדרות כלליות הרלוונטיות לנושא (למשל מיהו נפגע, מי הוא רופא מוסמך), פרק שני בהגדרות מונחים והליכים שונים הרלוונטיים לקביעת דרגת נכות, פרק שלישי עוסק בגמלאות – כלומר בקצבאות עצמן, והחלק הרביעי עוסק בהוראות שונות של סדרי הדין הרלוונטיים לנושא.

חלקו השני של הספר מחולק למערכות שונות וחלקי גוף שונים, ומפרט את סוגי הליקויים בגינם ניתן לקבל אחוזי נכות – ואת גובה אחוזי הנכות אותו ניתן לקבל בהתאם לכל פגיעה.

 

האם ספר הליקויים של הביטוח הלאומי נשאר קבוע?

לא. ספר הליקויים של הביטוח הלאומי מתעדכן מעת לעת, כאשר המטרה בעדכונים היא להוסיף או לגרוע פגיעות וליקויים שונים בהתאם לשינויים המתרחשים בעולם הרפואה. כך, למשל, אחד השינויים שהוכנסו לספר בשנים האחרונות הוא פירוט למספר סעיפים של מחלות דם, שבעבר נכללו תחת סעיף אחד, וכן תוספת של מחלות הנוגעות לחלל הפה שלא הופיעו בו בעבר.

לאחרונה עודכן הספר בשנת 2018. את פירוט השינויים, בדומה לספר עצמו, ניתן לקרוא כקובץ באתר הביטוח הלאומי, ללא עלות.

 

האם גופים אחרים, מלבד הביטוח הלאומי, משתמשים בספר הליקויים?

מלבד המוסד לביטוח הלאומי, בספר הליקויים משתמשים גם גופים נוספים אליהם פונים על מנת לקבל פיצויים, כגון חברות ביטוח וקרנות פנסיה. גופים אלה משתמשים בספר, בדומה למוסד לביטוח לאומי עצמו, כמדד להערכת הנכות של התובע המבקש לקבל פיצויים.

גֵרָעוֹן

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו