לחסן או לא לחסן? כל מה שרציתם לדעת על החיסונים השכיחים

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

במהלך השנים האחרונות – עם בוא מגפת הקורונה – כולנו למדנו על החשיבות של החיסונים. נגיף שהסתובב ביננו והטיל אימה על אורח החיים הקבוע של כולנו השאיר אותנו בבתים, מתוך ידיעה שאין תרופה לנגיפים. לכן, עם בוא החיסונים יכולנו לראות את ההשפעה הממשית על הנגיף – התחלואה ירדה, המקרים הקשים הצטמצמו גם כן. אך מלבד הקורונה, ישנם עוד כמה וכמה חיסונים חשובים מאוד. מהם ומה צריך לדעת עליהם?

 

למה צריך חיסונים?

אם ידעתם או לא, חיסונים נועדו להכין את המערכת החיסונית לנגיפים בלבד, לא חיידקים. למה? ובכן, אם חליתם בעקבות חיידק כלשהו, ניתן לחזק את הגוף בתרופה או ליטול אנטיביוטיקה והחיידק יעלם (לרוב).

לעומתו, הנגיף פועל ומתרבה בצורה כזו שלא מאפשרת טיפול בתרופה ידועה כיום – רק המערכת החיסונית שלנו יכולה להגן על עצמה מפני נגיפים. בגלל זה משתמשים בחיסונים לחיזוק המערכת החיסונית. אם תרצו אתם יכולים לחפש – אתר סאנופי – מידע על חיסונים.

 

איך חיסון עובד?

חיסון בעצם זה החדרה של חלק מהנגיף או כשהוא מוחלש. דבר זה מאפשר התגוננות של המערכת החיסונית – תאי דם לבנים מגלים את הנגיף המוחלש, מפתחים נוגדן והורגים אותו (מכיוון שהוא חלש זה נעשה לרוב די בקלות).

לאחר פיתוח הנוגדן בפעם הראשונה, תאים אחרים "זוכרים" את הנגיף, נשארים מעט נוגדנים לנגיף וכך בפעם הבאה שהוא תוקף במלוא חוזקו (הידבקות) – כל מה שנדרש לעשות זה לייצר עוד מהנוגדן המוכר. כך המערכת החיסונית שלנו מצליחה לבצע את עבודתה בצורה הטובה ביותר.

 

כמה מהחיסונים השכיחים כיום

שפעת

השפעת היא מחלה נגיפית מדבקת ביותר, וסיבוכיה לפעמים גורמים לנזקים קשים ואף למוות. חלק מהסיבוכים הקשים היותר נפוצים זה גם דלקת ריאות מסוכנת. החיסונים מומלצים במיוחד לבעלי מחלות רקע (סרטן, מחלות לב, מחלות במערכת הנשימה ועוד), אך באופן כללי מומלץ לכל האוכלוסייה להתחסן פעם בשנה. החיסון נעשה מחדש כל שנה בגלל השתנות של זני השפעת, כך שחיסון של שנה קודמת לא יהיה יעיל מספיק לשנה החדשה.

 

כלבת

כלבת זו מחלה שנמצאת בעיקר אצל בעלי חיים – לרוב לא מבויתים וכאלה שחיים ביערות או ברחוב – אך היא יכולה לעבור לבני אדם במגע עם בעל חיים נגוע. הנגיף יעבור בדרך כלל דרך רוק, שריטה או אפילו נשיכות, ולאחר הדבקות ופיתוח תסמינים זמן ההישרדות הצפוי לחולה נמדד בימים. בעקבות כך, ניתן להתחסן מראש לכלבת או אפילו לאחר חשיפה לנגיף, וחשד להידבקות.

 

חצבת

מחלה מדבקת מאוד שגורמת לנזקים במערכת הנשימה בהתחלה, עם המשך התפשטות בגוף. המחלה הצטמצמה לאחר התחלת החיסונים הקבועים נגדה קצת אחרי קום המדינה, אך עדיין יש התפרצויות של חצבת ולכן חשוב להתחסן. יש שני חיסונים, את שניהם מקבלים כילדים. החיסון השני הוא למען חיזוק החיסון הראשון.

 

לסיכום…

יש המון מחלות כיום, וכאלה נגיפיות במיוחד נדרש להתחסן נגדן, כי אחרת נמצאים בסיכון לסיבוכים קשים. ישנם כמה חיסונים שכיחים ואפילו כאלה שלא, אבל נדרשים מפה לשם במדינת ישראל. לכן יש לזכור להתחסן ולשים חב לכמות החיסונים ולתקופות ההתחסנות הקבועות.

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו