מהו ניצול יחסי מרות בלימודים?

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

במסגרות לימודים קיימת יחסי כוח טבעית בין המורים והמרצים, ובין התלמידים. היחסים בין המרצה ובין הסטודנטים, או בין המורה ובין התלמידים, אינם יחסים שוויוניים. מצב זה מוגדר בשם יחסי מרות, ויש לו השלכות על מה ניתן ולא ניתן לעשות במסגרת יחסים אלו. המאמר הבא עוסק בכך.

 

מהם יחסי מרות?

יחסי מרות הינם יחסים לא שוויוניים בהגדרתם, בהם ישנו צד חזק וצד חלש. דוגמאות ליחסים כאלה הם מפקד ופקודה, פסיכולוגית ומטופל, סוהרת ואסירה – וכמובן, המקרה בו נעסוק במאמר זה, מרצה וסטודנט או מורה ותלמיד. כאשר היחסים תקינים ומתנהלים בהתאם לגבולות המוגדרים, אין כל בעיה עם יחסי מרות, והם נחוצים על מנת לאפשר לבעלי התפקיד השונים לבצע אותו כנדרש.

יחד עם זאת, לעתים הצד החזק חורג מההתנהלות התקינה והנדרשת, ומנצל את סמכותו למטרות בלתי כשרות, למשל מגע מיני. אלו בדיוקה המקרים של ניצול יחסי מרות בהטרדה מינית. כאשר מתייחסים למאמר מומלץ בנושא, ניתן למצוא מידע נרחב ומעמיק על הנושא.

 

מדוע ישנם יחסי מרות במסגרת לימודים?

היחסים בין מרצה וסטודנטית, למשל, אינם שוויוניים. הסטודנטית תלויה במרצה על מנת לקבל ציון טוב, המלצה לתואר שני או למלגה. המורה בבית הספר יכול גם לנצל את סמכותו על מנת להוביל לענישה של התלמיד או התלמידה, במידה ואינם מבצעים את בקשותיו.

בסיטואציות כאלה, לתלמיד או לסטודנט קשה יותר להתנגד לבקשות, הוא עשוי לחשוש מציון נמוך שיפגע בעתידו, מאיסור על יציאה לטיול שנתי או מכתיבת המלצה גרועה שתגרום למעבדה הנחשקת לא לבחור בו. כמובן, כאשר מדובר בניצול יחסי מרות בבית הספר, הדבר פעמים רבות חמור עוד יותר שכן הנפגעים הם לרוב קטינים.

 

מהי אחריות המוטרד או המוטרדת?

בסיטואציות בהן מתקיימים יחסי מרות, למשל בין מורה לתלמיד שלה, או בין המרצה לסטודנטית, אסור לצד החזק לנהוג באופנים מסוימים, שעשויים להיות הטרדה. למשל, אסור לו להציע הצעות מיניות, או להתייחס באופן חוזר למיניותם של התלמידים, וזאת ללא קשר לתגובתם של התלמידים.

במקרים של יחסי מרות, לאור הקושי שיש בהתנגדות ובהבעת חוסר הסכמה כלפי מי שאנו כפופים לו, החוק אינו דורש מהמוטרד או מהמוטרדת להביע התנגדות למעשים על מנת להגדיר כי התקיימה הטרדה מינית.

 

מהי אחריות מקום הלימודים?

למוסד הלימודי יש חובה לנקוט באמצעים למניעת הטרדה מינית. על המוסד למנות אדם אחראי מטעמו שתפקידו יהיה, בין היתר, קבלת תלונות, בירורן, הדרכה וייעוץ לתלמידים ולמרצים. צעד נוסף שיש לבצע הוא כתיבת תקנון למניעת הטרדה מינית והנגשתו לכלל באי המוסד. אי נקיטת צעדים אלה משמעה הפרת החוק.

 

מה באפשרות הנפגע או הנפגעת לעשות?

בדומה לעבירות מין אחרות, הטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות הינה עבירה פלילית. לאור זאת, קיימים שני ערוצי פעולה – הגשת תלונה במשטרה והגשת תביעה אזרחית. במידה והנפגע או הנפגעת אינם בטוחים בצעד העדיף מבחינתם, ניתן ורצוי לפנות לייעוץ משפטי פרטני.

כוח בהטרדה מינית

 

 

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו