מילון מונחים – משפטים לכם את השיניים

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

אם יצא לכם להיתקל במילים לא מוכרות שקשורות לשיניים ולבריאות הפה, ולא הבנתם על מה מדובר – זה המאמר בשבילכם. ריכזנו עבורכם את המונחים הנפוצים בהם גורמי מקצוע בתחום רפואת השיניים משתמשים, כך שתוכלו לעקוב אחר בריאות הפה שלכם בצורה טובה יותר.

 

מילון מונחים – מבינים את עולם בריאות הפה והשיניים!

אבנית

אבנית היא השם של רובד החיידקים שנוצר על גבי השיניים, שמתקשה באמצעות המינרלים שנמצאים ברוק. האבנית נוצרת כאשר לא מקפידים על תנאי ההיגיינה של הפה (צחצוח שיניים יעיל ויום יומי, שימוש בחוט דנטלי, קיסמים דנטליים, שטיפת הפה לאחר הצחצוח ועוד). האבנית היא הגורם העיקרי למחלות חניכיים שונות ולהתפתחות של עששת.

 

אמייל

השם של שכבת הציפוי החיצונית של כותרת השן. תפקידו של האמייל הוא להגן על שכבת החומר של השן מפני פגיעה ובלאי.

 

האליטוזיס

השם הרפואי שניתן לתופעת הריח הרע מהפה, שנובע לרוב מזיהומים שנוצרים בחלל הפה.

 

טיפול שורש

טיפול רפואי שנעשה בשן, כאשר יש דלקת או נמק במוך השן (שהיא הרקמה הפנימית של השן). במהלך הטיפול הרופא נכנס אל תעלות השורש של השן, מנקה ומרחיב אותן, ולבסוף סותם אותן.

 

כותרת השן

זהו בעצם החלק שלו אנחנו קוראים "שן" – החלק של השן שאותו אנחנו יכולים לראות (כאשר ישנו גם חלק סמוי בשן, שנמצא בתוך הבשר. כותרת השן מצופה באמייל (זוכרים? פירוש המונח אמייל מופיע כאן למעלה).

 

פלאק

רובד חיידקים שנוצר על גבי השן ולאורך קו החניכיים, ונצמד אליה בחוזקה. הפלאק נוצר בשל היגיינת פה לקויה, ועלול לגרום לחורים בשיניים ולהתפתחות מחלות חניכיים.

 

צילום של השיניים

כאשר מעוניינים לבחון את מצב השיניים בצורה יסודית, מבצעים צילום שלהן. ניתן לעשות צילום נשך (שזהו צילום של כלל כותרות השיניים, על מנת לגלות מוקדי עששת שסמויים מן העין), צילום סטטוס (שהוא צילום ממוקד יותר על קבוצה קטנה של השיניים, ומאפשר בחינה מקיפה יותר של כל שן) וצילום פנורמי (צילום של כל מערכת השיניים והעצם, שדרכו ניתן לאתר בעיות גם בלסת).

 

עששת

זוהי מחלה זיהומית, שבה מתרחש תהליך של הרס הרקמות הקשות שבשיניים (כלומר, של האמייל). עששת עשויה להביא לכאבים והפרעות בתפקוד היום יומי, ולכן יש לטפל בה במהירות האפשרית.

 

שתל דנטלי

התקן שמדמה את תפקוד שורש השיניים, ומוחדר אל תוך הלסת. שתל דנטלי משמש לצורך שיקום של שיניים אבודות (שנפלו או שנגרם להן נזק בלתי הפיך).

 

רוצים לדעת עוד אודות השיניים ובריאותן?

אם אתם מעוניינים להכיר מקרוב יותר את עולם בריאות השיניים, ולקבל טיפול מקצועי ממרפאת שיניים מוסמכת – תוכלו להיכנס לאתר האינטרנט https://www.dr-tzohar.co.il, ולבחון את כל סוגי הטיפולים והבדיקות שתוכלו לבצע, על מנת לשמור על השיניים שלכם נקיות ובריאות!

מילון מונחים

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו