מה העונש הקבוע בחוק בעבירת נהיגה בשכרות?

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

על מנת להפחית את התופעה מסכנת החיים של נהיגה בשכרות, מדינת ישראל נוקטת בצעדים מחמירים נגד הנהגים השיכורים. עונשי המינימום בעבירה זו מתחילים מפסילת הרישיון לשנתיים, ועלולים להגיע גם עד מאסר בפועל. זאת במידה ובמהלך הנהיגה בשכרות בוצעו עבירות תנועה אחרות, או חלילה נפגעו חיי אדם. במצב של עבירות תעבורה יש לפנות לייעוץ אצל עורכי דין לתעבורה.

 

מה מוגדר כ-"נהג שיכור"?

על פי החוק במדינת ישראל, נהג נחשב לשיכור כשבגופו נמצאת כמות של 240 מיקרוגרם של אלכוהול בליטר אחד של אוויר נשוף, או לחילופין, 50 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר של דם. בעבר היו חילוקי דעות בנוגע למהימנותו של מכשיר הינשוף והפסיקה הרחיבה את הרף שנמצא בחוק ל-290 מיקרוגרם אלכוהול לליטר אחד של אויר נשוף.

נהג כשבדמו נמצאת כמות אלכוהול אשר גבוהה מהמותר, הוא נחשב למי שנהג בשכרות בניגוד לחוק. כלומר, כל שתיית אלכוהול מעבר לכוס בירה או כוס יין היא מעל הרף המותר. במידה ותהיתם כיצד לנהוג אם נתפסתם נוהגים בשכרות, התשובה היא בפנייה לעורך דין לתעבורה.

 

מה העונשים הקיימים בחוק?

כדי למגר את התופעה המסוכנת של נהיגה בשכרות, נוקטים בתי המשפט נגד הנהגים השיכורים בעונשים חמורים. עונש מינימום בנהיגה בשכרות הוא פסילה לשנתיים, כאשר נהג חדש צפוי לעונש חמור יותר. עונש מקסימלי יכול להגיע לארבע שנות פסילה ואף למעלה מכך, לצד מאסר בפועל ורכיבי ענישה נוספים.

אדם שהורשע כבר בעברו בנהיגה בשכרות, צפוי ברכיבי ענישה נוספים כמו פסילה על תנאי ומאסר על תנאי. פסילת הרישיון היא לכל הפחות לשנתיים. במידה והנהג הורשע על עבירה דומה בתוך פחות משנה, העונש הצפוי הוא פסילה לתקופה של לכל הפחות ארבע שנים.

 

באיזה נסיבות העונש יוקבל?

באירועים מיוחדים יכול בית המשפט להורות על פסילת רישיון לתקופה קצרה יותר. עם זאת, חריגה מענישה מינימלית של פסילה למשך שנתיים כמעט ולא מתרחשת.

 

מתי צפוי עונש מאסר?

ישנה הפרדה בין עבירה של "נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים" לבין עבירה של "נהיגה בשכרות". במקרה הראשון, המדינה לרוב תעתור לעונשים כמו פסילת רישיון לחצי שנה, קנס כספי, פסילה  על תנאי ובמקרים יוצאי דופן גם למאסר על תנאי. בעבירה השנייה, בנהיגה בשכרות, המדינה תעתור לפסילת מינימום לשנתיים, קנס, פסילת רישיון על תנאי ומאסר על תנאי.

  • במידה והנהג עבר על החוק בפעם השנייה או יותר – המדינה תבקש לגזור על הנאשם עונשים כמו מאסר בפועל, תקופת פסילת רישיון לשנתיים מינימום, קנס כספי, מאסר על תנאי ופסילת רישיון על תנאי.
  • במידה ובגופו של הנאשם הייתה כמות פי 2.5 מהמותרת בחוק – המדינה תעתור לגזר דין של מינימום 11 חודשי פסילה, קנס, מאסר על תנאי ופסילה על תנאי.

נהיגה בשכרות

 

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו