מהי שעת הנקה ולמה היא חשובה

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

שעת הורות, שעת אם, או שעת הנקה,  משמעותן היא כי עובדת במשרה מלאה, רשאית להיעדר שעה אחת ביום, במהלך 4 חודשים לאחר סיום חופשת הלידה ללא ניכוי משכרה, זאת כדי לאפשר לאם להניק את התינוק. אך גם אם שאינה מניקה זכאית לשעת הנקה וכן משנת 2016, בעקבות תיקון בחוק – גם האב יכול להיות זכאי לשעת הורות, במקום האם ובלבד שהדבר נעשה בהסכמתה המלאה של האם.

בפועל, משמעות הדבר היא שאחד מההורים יכול לקצר את יום העבודה שלו בשעה – למשך 4 חודשים מתום חופשת הלידה, מבלי ששכרו יפגע.

 

מה מטרת שעת ההורות ומי זכאים לממש אותה?

המטרה המקורית שניתנה בעבר לשעת ההנקה – על פי חוק – היתה לאפשר לאם להניק את התינוק באמצע יום העבודה, עד שיגיע לגיל 7 חודשים, אך המגמה השתנתה בשנות ה-90 ומאז אין חובה להניק את התינוק.

שעת ההנקה נותרה על כנה כדי לאפשר להורים ולתינוק תקופת הסתגלות עם תום חופשת הלידה ולאפשר להם לבלות יחד למשך עוד שעה ביום.

לאורך תקופת ההורות, הורים העומדים בתנאים הקבועים בחוק, רשאים לחלק ביניהם את התקופה ובלבד שהדבר ייעשה בתיאום מסודר עם המעסיקים ועם הרשויות.

למרות שמה שעת הנקה אינה מחייבת את האם להניק. למעשה, אין פיקוח על מה האם, או האב עושים במהלך השעה הזו ואין אילוץ לעסוק בדבר מסוים במהלכה, אם כי זכאות לשעת הנקה מותנית בכך שהאם עובדת לפחות 174 שעות בחודש, או במשרה מלאה, ללא תלות בוותק במקום העבודה.

כדי שבן הזוג, או בת הזוג של היולדת יוכלו לחלוק עימה את הזכות לשעת הנקה, צריכים גם הם לעבוד במשרה מלאה, או במשרה של 174 שעות חודשיות לפחות ועליהם לקבל את הסכמת היולדת לכך.

גם הורים מאמצים, או מי שהפכו להורים בהליך פונדקאות – זכאים לממש את הזכות לשעת הורות, או שעת הנקה, בהתאם לתנאים שהוזכרו קודם.

 

מה עוד כדאי לדעת על שעת הורות, או שעת הנקה?

  • אישה הבוחרת להאריך את חופשת הלידה במסגרת חופשה ללא תשלום, עדיין תהיה זכאית לשעת הורות רק למשך 4 חודשים מתום חופשת הלידה, כפי שהיא מוגדרת בחוק. כלומר, אם האישה בחרה להאריך את חופשת הלידה במסגרת חל"ת ליותר מ-4 חודשים נוספים, היא לא תהיה זכאית לשעות הורות לאחר חזרתה לעבודה.
  • חלוקת שעות הלידה בין זוג הורים אינה מאריכה את פרק הזמן של הזכאות. כלומר, גם אם זוג הורים מחלקים ביניהם את תקופת הזכאות לשעת הורות, התקופה תישאר 4 חודשים בלבד במצבר. לדוגמה – האם יכולה לממש את הזכאות למשך חודשיים והאב יכול לממש את תקופת הזכאות למשך חודשיים נוספים ולא יותר.
  • עובדים בענף המלונאות, או התעשיה, העובדים במשמרות, יוכלו לממש את תקופת הזכאות ביתר גמישות ולאחר תיאום עם המעסיק. משמעות הדבר היא שעובדים כאלה יכולים לממש את תקופת הזכאות לסירוגין למשך 3 שבועות בכל פעם – עד לתום תקופה של 4 חודשים.
  • כדי לממש את הזכאות, יש להודיע למעסיקים על הכוונה לקצר את יום העבודה למשך תקופת הזכאות 21 יום לפני תום חופשת הלידה לפחות ולהגיש טופס הצהרה חתום.
  • אם חופשת הלידה התארכה בגלל לידה רב עוברית, או אשפוז שלה, או של התינוק בגלל בעיה רפואית, לא תיפגע תקופת הזכאות והיא עדיין תוכל לממש 4 חודשים מלאים מיום חזרתה לעבודה.
  • אין אפשרות להמיר את שעת ההנקה בתשלום כספי
  • אין אפשרות לצבור שעות הנקה ולממש אותן במרוכז
  • המעסיק יכול לדרוש מהעובדת להיות נוכחת במקום העבודה בשעות מסוימות – בהתאם לעומס, אך מחויב לתת לה את שעת ההנקה בכל מקרה, בשעות פחות עמוסות.
  • המעסיק אינו מחויב על פי חוק ליזום את מימוש הזכות לשעת הנקה ולכן מימוש הזכות מוטל לגמרי על יוזמתם של ההורים לבקש אותה.
  • תקופת הזכאות של עובדות מדינה לשעת הורות הינה עד שהתינוק מגיע לגיל שנה. ישנם מקומות עבודה נוספים הנוהגים כך, למשל חברות בענף ההייטק.
  • גם אם שמקצרת את חופשת הלידה מתוך בחירה – תהיה זכאית לתקופה של 4 חודשים בלבד מיום חזרתה לעבודה.
  • בימי עבודה קצרים, כמו למשל ערבי חג – לא ניתן לממש שעת הנקה.
  • אם המעסיק אינו משתף פעולה, או מנסה מנוע מההורים את זכותם לשעת הנקה על פי החוק, אפשר לתבוע אותו על הפרת זכויות ולקבל פיצוי כספי על השעות שלא מומשו.

לסיכום – חשוב שתכירו את זכויותיכם כהורים ותפעלו כדי לממש אותן. למרות ששעת הנקה מגיעה לכם, כהורים באופן אוטומטי – עליכם ליזום את הגשת ההצהרה ואת ההודעה למעסיק, כדי שזכותכם תתממש. שעה אחת ביום עשויה להיראות כפרק זמן קצר ולא משמעותי, אך היא יכולה להיות עולם ומלואו לתינוק המתגעגע להוריו, או להורים שטרם התרגלו להתרחק מתינוקם. שעה כזו ביום יכולה לסייע להם להתרגל לשינוי בשגרת החיים ולניתוק המאולץ עקב חזרה לעבודה ולסייע לתינוק להסתגר למצב החדש, שבו הוריו אינם המטפלים היחידים בו.

גוף האישה

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו