מהי צניחת רחם ומהן דרכי הטיפול

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

צניחת רחם היא מצב שבו הרחם יוצא ממקומו ומחליק אל חלל הנרתיק. במקרים מסוימים הרחם אף בולט אל מחוץ לפתח הנרתיק וגורם לאי נוחות רבה, למבוכה וכאבים. צניחת רחם מתרחשת כאשר הרצועות התומכות ומקבעות את הרחם לדפנות האגן נחלשות ומתארכות. התופעה יכולה להתרחש בגלל טראומה, כמו לידה של תינוק גדול במיוחד, או לידת ואקום, או בגלל גיל מתקדם של האישה והיחלשות טבעית של מערכות שונות בגוף וכן הלאה. מכיוון שצניחת רחם היא תופעה רווחת, העשויה לגרום לאי נוחות רבה, נערוך סקירה של הנושא ונבדוק מה המשמעות של צניחת רחם וכיצד אפשר לטפל בתופעה.

צניחת רחם היא תופעה שפוגעת בכ- 16 אחוזים מאוכלוסיית הנשים מעל גיל 40, יחד עם צניחת שלפוחית השתן. התופעה עשויה לגרום לאי נוחות רבה והיא כרונית, כלומר – קבועה, אך ניתן לטפל בה בדרכים שונות ולהפחית את חוסר הנוחות הנגרם ממנה.

חלק בגוף

גורמים עיקריים לצניחת רחם:

  1. לידה לא רגילה – לידה בעזרת מכשירי ואקום, או לידה של תינוק גדול מאוד, או לידה ארוכה במיוחד, עלולות לגרום להיחלשות והתארכות של הרצועות המחזיקות את הרחם, מה שעלול לגרום לרחם לנוע לכיוון הנרתיק.
  2. גיל מתקדם והשלכותיו – הפרשת ההורמון אסטרוגן מתחילה להיחלש ככל שהאישה מתקדמת בגילה. תופעה זו גורמת להיחלשות של רקמות שונות בגוף, ביניהן הרצועות התומכות של הרחם.
  3. נטייה תורשתית – נשים מסוימות נמצאות בסיכון גבוה לנפילת רחם בגלל בעיה בגנים האחראים על ייצור חלבונים בוני רקמות חיבור. משמעות הדבר היא כי הרצועות התומכות של הרחם נחלשות וגוברת הסכנה לצניחת רחם.

 

  • צניחת רחם היא מצב בלתי הפיך. היא מורגשת ומטרידה בעיקר בעת הרמת משקלים כבדים, שיעול, או מתן שתן, אך הטיפולים המקובלים הוכחו כיעילים ביותר.
  • חשוב לדעת, שעלולים להיווצר סיבוכים, אם הרחם בולט החוצה, מתחכך ברירית הנרתיק ופוצע את הנרתיק.
  • לעיתים צניחת רחם מלווה גם בצניחה של שלפוחית השתן, או המעיים ולמרות שצניחת רחם אינה תופעה מסכנת חיים, מומלץ לפנות לרופא בהקדם האפשרי – במקרה של חשד, שאכן קיימת צניחת רחם על פי התסמינים המוכרים.
  • טיפול מקדים יכול למנוע החמרה של המצב ואף לחסוך בניתוחים. במידה והמצב מטופל כראוי, גם במקרה של צניחת רחם חמורה, אפשר לחזור לתפקוד מלא בתום הטיפול, או ההחלמה מהניתוח.

 

כיצד מאבחנים צניחת רחם?

ככל שחומרת התופעה קשה יותר, כך מחמירים גם התסמינים, אך בין אם המצב נחשב לחמור, או קל, מדובר בתסמינים דומים:

קושי במתן שתן, קושי בקיום יחסי מין, כאבים, אי נוחות ותחושת מלאות, או נפיחות בנרתיק ולעיתים בליטה של רקמה אל מחוץ לפתח הנרתיק.

כדי לאבחן בוודאות צניחת רחם, רופא הנשים יבצע בדיקה גניקולוגית רגילה ואולי יבקש להפעיל לחץ על האזור באמצעות שיעול. מדובר בבדיקה פשוטה וקלה, שאינה צפויה לגרום לקושי נוסף.

 

המלצות שונות לטיפול בצניחת רחם

צניחת רחם קלה היא מצב שאינו פוגע בתפקוד היומיומי ואינו דורש טיפול מיוחד. ברוב המקרים ניתן להמשיך בשגרת החיים ללא שינוי משמעותי, אך במקרה של צניחת רחם חמורה, הפוגעת בתחושת הנוחות, או בשגרת החיים, טיפול מתאים הוא מתבקש ואף הכרחי. להלן כמה המלצות:

  1. אורח חיים בריא – שמירה על משקל גוף תקין, תזונה בריאה ופעילות גופנית, הפסקת עישון, חיזוק שרירי האגן – כל אלה יכולים לשפר משמעותית את המצב ואת ההרגשה, אם מתמידים בהם והופכים אותם לאורח חיים קבוע.
  2. סיוע רפואי – אביזר מיוחד המוחדר אל הנרתיק, תומך ברחם ומרים אותו פנימה אל מקומו. לעיתים אמצעי זה גורם לתחושת אי נוחות והוא מיועד בעיקר לנשים שאינן מתאימות להליך של ניתוח בגלל מצב רפואי רגיש.
  3. ניתוח – בחלק מהמקרים תתבצע כריתה מלאה של הרחם ובחלקם תתבצע הרמה של הרחם והחזרתו למקומו, תוך שימוש ברשת, המוכנסת אל הגוף ותומכת ברחם. שיעורי ההצלחה של הניתוחים הם גבוהים ולמרות הקושי הפסיכולוגי של חלק מהנשים בניתוח כריתת הרחם, הניתוח נחשב קל יחסית ומאפשר חזרה מהירה לשגרת החיים.
  4. חיזוק רצפת האגן – רבות נאמר ודובר על נושא התרגילים האלה ואין בכל די. תרגילים לחיזוק רצפת האגן הם פשוטים לביצוע, בטוחים וקלים. אפשר לבקש הדרכה ממדריכת הפילטיס, או היוגה שלכם, אפשר לבקש מהאחות, או רופא הנשים ואפשר גם למצוא הדרכות מוסרטות ביו טיוב. מלבד שמירה על מיקום הרחם, או סיוע בהחזרתו למקומו, תרגילי חיזוק רצפת האגן מסייעים לשמור על יציבות הגוף כולו, מסייעים לשליטה במתן שתן ומחזקים את השרירים התומכים ברחם בזמן היריון.

לסיכום – דרכי הטיפול הרבות ואחוזי ההצלחה המוכחת הגבוהים שלהם, הופכים את ההתמודדות עם התופעה לאפשרית ולא מאוד מסובכת, אך גם מחייבים כל אישה לנקוט במחויבות, לקחת אחריות ולטפל בעצמה היטב, כדי לטפל בבעיה עד חזרה לתפקוד מלא.

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו