מהו מחשבון BMI ואיך הוא קשור לבריאות שלנו

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

מדד ה BMI – מדד מסת הגוף, הוא מדד המחושב באמצעות נתוני הגובה והמשקל, כדי לבדוק אם אדם נמצא בהשמנת יתר, או בתת משקל, העלולים לפגוע בבריאותו.

המדד הומצא במאה ה-19 על ידי מתמטיקאי ואומץ כמדד רפואי לכל דבר בשנות השמונים של המאה העשרים. כיום גם רופאים נעזרים במדד ה BMI כדי לבדוק אם מטופלים שלהם נמצאים בעודף משקל, או בתת משקל. החיסרון של מדד זה, הוא שהחישוב אינו כולל מידע אודות מסת שריר, או רוחב השלד ולכן במקרים שבהם המשקל גדול יחסית לגובה – אך לא בגלל מסת שומן – לחישוב הזה אין משמעות לגבי מצבו הבריאותי של הנבדק. יחד עם זאת, הוא עדיין מדד שימושי ומקובל מאוד ולכן כדאי להכיר אותו ואת האופן שבו הוא מסייע לנו להישאר בריאים.

 

איך מחשבים את מדד ה BMI ולמה משתמשים בו?

מחשבון BMI הפך נפוץ בקרב חברות הביטוח, כאמצעי מקובל להערכה של מצבו הבריאותי של מבוטח, דיאטניות ורופאים משתמשים בו כאינדיקציה לעודף, או חוסר משקל. איך בדיוק משתמשים בו?

הנוסחה פשוטה למדי: מחלקים את המשקל בגובה בחזקת שתיים ומקבלים את ה- BMI

למשל: אישה שגובהה 1.56 ומשקלה 70 ק"ג

החישוב יתבצע כך:

1.56 בחזקת 2 = 2.433

70 לחלק ל- 2.433 = 28.77

תוצאת שקילה

משמעות הדבר היא שה BMI של הנבדקת הנ"ל הוא 28.7

מנקודה זו, אפשר לגשת לטבלאות, בהן מופיעים הערכים הקבועים והמשמעות שלהן

ולבדוק אם הערך שהתקבל אצל הנבדקת מעיד על עודף, או חוסר משקל.

מתחת ל־18.5 מוגדר כתת משקל

18.5-25 מוגדר תקין

25-29.9 מוגדר עודף משקל

מעל 30 מוגדר כהשמנה

מעל 40 מוגדר כהשמנה חריפה

 

במילים אחרות – הנבדקת שלנו נמצאת בעודף משקל.

אך האם עודף המשקל הזה מעיד בהכרח על סיכון בריאותי? התשובה היא לא.

לפי מחקרים שונים, גם BMI גבוה יותר אינו מעיד בהכרח על בעיה בריאותית.

נבדקו אנשים שהיו להם מדדים גבוהים, אך כל מדדי הבריאות הרלוונטיים היו תקינים.

למשל: לחץ דם, רמת הסוכר בדם, כולסטרול, ועוד – הכל היה תקין אצל כ- 30 אחוז מהנבדקים.

לעומתם, דווקא בנבדקים שהיו בטווח התקין של מדד ה BMI נמצאו מדדים לא תקינים, שהעידו על סיכון גבוה למחלות לב, לחץ דם וסוכרת.

כל אלה אינם משנים את העובדה, שהשמנה מקדמת מחלות במקרים רבים, אך חשוב לזכור שהמשקל וגם מדד ה BMI אינו המילה האחרונה בנושא.

 

כיצד תשמרו על בריאותכם – גם אם אתם נמצאים בעודף משקל לפי ה BMI

  1. פעילות גופנית – כמו בכל מקרה אחר, גם במקרה של עודף משקל, מחזקת את מערכות הגוף השונות, מגבירה את הכושר הגופני ואת יכולתו של הגוף להתמודד עם בעיות.
  2. תזונה בריאה – גם אם אתם אוהבים לאכול, הקפידו לשלב בתזונה היומית שלכם סיבים, ירקות ופירות, כדי לתת לגוף חומרים חיוניים המחזקים אותו ומגבירים את יכולתו להתמודד עם מחלות.
  3. נפש בריאה בגוף בריא – לא מזיק ללכת לטיפול נפשי, כדי לוודא שעודף המשקל אינו נובע מבעיה נפשית מודחקת, שזקוקה לטיפול. שמרו על איכות חיים המשלבת פעילויות פנאי מהנות, בילוי עם אנשים אהובים וטיולים בחיק הטבע, כדי לחזק את בריאותכם הנפשית, מה שיסייע לכם להתמודד גם אם יגיעו בעיות פיזיות.
  4. בדיקות רפואיות תקופתיות – גם אם אינכם סובלים מהשמנת יתר, או מתסמינים אחרים המעידים על בריאות לקויה, רצוי לערוך בדיקות תקופתיות אצל רופא המשפחה, ביניהן בדיקות דם ולחץ דם, כדי לוודא שהגוף שלכם מקבל כל מה שהוא צריך ופועל באופן תקין.

 

בדיקות משלימות למדד ה BMI

מצבו הבריאותי של אדם אינו נמדד רק על סמך מסת השומן בגופו וודאי שלא על משקלו בלבד. כדי לתת מענה מדויק יותר, יש לבדוק עוד כמה דברים חשובים:

  1. הרכב הגוף – מה היחס בין מסת השריר למסת השומן בגוף? אם מסת השריר גדולה מאוד, גם המשקל יהיה גבוה יחסית, אך רוב הסיכויים שהמצב מעיד דווקא על אדם בריא וחזק.
  2. התייחסות שונה לגברים ולנשים – לנשים יש מסת שומן גדולה מזו של גברים. זהו מצב טבעי ובריא ואינו מעיד על בעיה, אלא אם המדד שבו נבדקה האישה מתייחס באותה הצורה לנשים ולגברים, כמו ה BMI.
  3. מבנה הגוף – אם השומן מתרכז בבטן, ייתכן שהדבר מעיד על סיכון בריאותי גבוה, אך אם ההשמנה מפוזרת על פני חלקים שונים של הגוף – ייתכן שאין בעיה רפואית כלל. וגם במקרה הזה יש הבדל בין נשים לגברים.
  4. קבוצות גיל ומצב אישי – אנשים בקבוצות גיל שונות, לא יכולים להימדד על פי אותם פרמטרים. מדד ה BMI מתייחס באופן שרירותי לחישוב המשקל ואינו מתייחס לקבוצות גיל שונות, אך רוב הסיכויים שאדם בגיל 64 לא ישקול כמו אדם בן 25 והדבר לא מעיד בהכרח על מצבו הבריאותי.

 

לסיכום: שימוש מושכל במדד BMI יכול לסייע לכם לשמור על בריאותכם

בסופו של דבר, מדד BMI אמנם אינו מספיק כדי להעיד באופן חד משמעי על מצבכם הבריאותי, אך הוא יכול לתת אינדיקציה די טובה – אם אתם יודעים כיצד להתייחס אליו.

התייחסות הוליסטית, מלאה, למצב הבריאות שלכם כוללת בדיקות תקופתיות אצל רופא המשפחה, שמירה על תזונה מגוונת, הקפדה על פעילות גופנית ועוד. אם אתם אתלטים ומדד ה BMI  שלכם גבוה – סביר להניח שזה בגלל מסת השריר ולא בגלל בעיית השמנה, אך הדבר אינו פוטר אתכם מביקורת רפואית תקופתית והקפדה על תזונה מגוונת.

גם אם מדד ה BMI שלכם נמוך, הדבר אינו מעיד בהכרח על תת תזונה, אך עדיין חשוב שתישארו עם יד על הדופק, תיבדקו אצל רופא המשפחה ותקפידו על תזונה מגוונת.

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו