לגוף ולנפש: הכל על מיינדפולנס למתחילים

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

אין אחד שלא שמע לאחרונה על המושג "מיינדפולנס". בכתבה הבאה נוכיח לכם כי המושג הוא לא רק הטרנד הלוהט הבא אלא הוא הדבר אמיתי. לכן, במידה וחיפשתם מקום שיסדר לכם את עולם המיינדפולנס ויהווה עבורכם מדריך ראשוני הגעתם למקום הנכון. בכתבה הבאה נדבר על המהות של השיטה, מאיפה היא הגיעה אלינו ונסביר למה היא יעילה כל כך ורבים מאיתנו חיים מיינדפולנס ביום יום.

 

מה זה מיינדפולנס?

המושג מיינדפולנס, אשר בעברית נקרא קשיבות או מודעות קשובה, מדובר על שיטת טיפול פסיכולוגית על מנת להגיע בסופו למצב נפשי בו האדם מודע באופן לא שיפוטי לחוויותיו בהווה, כגון מחשבותיו, תחושותיו, מצבו הגופני  או סביבתו, כך שיוכל לאפשר לעצמו להתנתק ממחשבות ומרגשות מבלי הצורך להתלבט האם הם חיוביים או שליליים.

מה זה מיינדפולנס

חשיבותה של שיטת המיינדפולנס

מיינדפולנס מעניקה לאדם את היכולת להתמקד בהווה ללא טרדות מיותרות. כמו כן, היא מנטרלת את הפחדים והחששות המיותרים של האדם על עתידו ועברו, כאשר דפוסי חשיבה לקויים עשויים להוות דאגה מוגזמת לשלל מצבים שגורמים לעיתים קרובות להרהורים על דרכי פעולה שננקטו בעבר, ועל כך שאולי במחשבה שניה היה צריך לפעול אחרת.

אין מחלוקת על כך שחשוב ללמוד מניסיון העבר ולתכנן את המשך חיינו מעת לעת, אך במציאות הנוכחית, ילדים ומבוגרים רבים מקדישים יותר מידי זמן מחייהם במחשבות על העבר והעתיד, במקום לחיות את "כאן ועכשיו". דאגות תדירות שכאלו עלולות להוביל לתסמינים של דיכאון וחרדה.

במידה וזיהיתם תסמינים כאלו בעצמיכם, אצל ילדיכם או אצל אנשים הקרובים אליכם, דעו כי תרגול מיינדפולנס, יום יומי ותרגילי נשימה יכולים לעזור לכם ולשפר את החיים שלכם ברמה ניכרת.

 

איך מיישמים את שיטת מיינדפולנס?

מיינדפולנס למתחילים היא לחלוטין דבר אפשרי לביצוע. קשיבות היא יכולת הנרכשת על ידי תרגול מתמיד. כך, באמצעות התרגול, הקשיבות מכוונת את האדם לשים לב לרגע הנוכחי, דבר שתורם להגברת הפתיחות לקליטת מידע חדש ולהרחבת המודעות העצמית. חשוב להבין כי ייתכן שהרגשות הללו לעולם לא ישתנו – אך מה שישתנה באמצעות השיטה הוא הדרך בה אנו מסתכלים על הסיטואציות בחיים שלנו.

ראיה זו תתרום רבות לתגובות שלנו, ותגרום להן להיות נכונות יותר ומדויקות יותר. קיימים אינספור תרגילי קשיבות שהוכחו במחקרים הקליניים כיעילים. התרגילים הבסיסיים קיימים בחינם באינטרנט, וקיימים גם יועצים מקצועיים בתחום שיעזרו לכם לתרגל בהתאם לצורך האישי שלכם.

איך מיישמים את שיטת מיינדפולנס

מיינדפולנס – תורמת בכל תחום אפשרי

מחקרים רבים הראו ששיטת המיינדפולנס עוזרת לשפר מגוון רחב של היבטים נפשיים ובניהם נמנים גם הפחתת תגובות של הימנעות ובריחה, הגברת תשומת הלב והריכוז, העלאת הקשב לסביבה, וגם יצירת חיץ בנינו לבין מחשבות מטרידות.

 

מיינדפולנס למתחילים

תרגילי הקשיבות אפשריים גם למתחילים, והם מתאימים לכל אדם באשר הוא, בכל גיל ומגדר, וכמעט בכל מצב, גם לטיפול בילדים. נוסף על כך, ניתן לתרגל שיטה זו בכל מקום כמעט, ובכל זמן שמתאים. כמובן שכמו כל ההתחלות שאינן קלות, בכל מה שמדובר במיינדפולנס, ובקשיבות  – זה נכון עשרת מונים.

עם זאת, זכרו כי המטרה היא בסך הכל להתבונן ולקבל את החוויה. לאחר תרגול רב, תוכלו להבחין שהתרגול הופך להיות פשוט ורגיל יותר, דעו כי אז – זה הרגע בו הצלחתם להפנים את עקרונות הקשיבות.

 

לסיכום

לסיכומו של עניין, תרגול מיינדפולנס זמין כיום באינטרנט, בשפע, לכל מי שמוכן להשקיע זמן ומאמץ. המחקרים מלמדים כי תרגול של 5 דקות ביום משיג תוצאות יוצאות מן הכלל,  וניתן לתרגל בכל מסגרת זמן שרוצים – אז למה אתם מחכים? לכו לתרגל. שיהיה בהצלחה!

לגוף ולנפש: הכל על מיינדפולנס למתחילים

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו