דרכי התמודדות עם ילדים עם צרכים מיוחדים

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

הורות לילדים עם צרכים מיוחדים מביאה איתה אתגרים מיוחדים, אשר אינם קיימים בהורות לילדים "רגילים".

חלק מההורים חווים בתחילת הדרך רגשות קשים, כמו אשמה, בושה ופחד, אך רובם מפתחים מנגנונים, שעוזרים להם להתמודד בהצלחה עם האתגר, בהמשך הדרך.

 

פיתוח יכולות התמודדות מדהימות

ילדים עם צרכים מיוחדים מביאים איתם הרבה איכויות מיוחדות למשפחה. הם מלמדים אותנו דרכים חדשות לאהוב, מרחיבים את היכולת שלנו להכיל, להבין ולהתמודד ומאפשרים להורים שלהם לפתח יכולות מדהימות, שלא היו קיימות שם קודם.

יחד עם זאת, אין להכחיש כי הורות לילדים עם צרכים מיוחדים היא מאתגרת במיוחד ולכן, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מפתחים מנגנוני התמודדות מרשימים, שיכולים לשמש מקור השראה מדהים, גם להורים עם ילדים ללא צרכים מיוחדים.

 

גישה ריאליסטית ממוקדת

סגנון ההורות הממוקד מאפשר להורים ריאליסטים להתמקד באתגרים ומטרות העומדות לנגד עיניהם, כדי להתמודד בצורה פרקטית. כך למשל, הם עוסקים ביוס בני משפחה לעזרה, בוחרים מסגרת חינוכית מתאימה ומסייעת, מחלקים תפקידים ביניהם ועוד.

מנגד, הורים רוחניים ורגשיים יותר,בוחרים בגישה המתמקדת יותר ברגש, כדי להפחית מתחים וקשיים רגשיים. כך למשל, הם עשויים לפנות לקבוצת תמיכה, לפנות להדרכת הורים ולהשתמש בטכניקות שונות להפחתת המתח.

 

אופטימיות לעידוד המוטיבציה

התמודדות עם אתגרים מתמשכים מחייבת תפיסת חיים אופטימית וחיובית. גישה זו מאפשרת להורים לילדים עם צרכים מיוחדים לראות את הטוב בסיטואציה, כדי לגייס עוד מוטיבציה לנהל תהליכים מורכבים, לנהל מצבים מאתגרים ולהתמקד בהתפתחות.

רגשות חיוביים משמשים מקור אנרגיה לפעולות הרבות שיש לבצע, מגבירים את החשיבה היצירתית ומאפשרים לחשוב על פתרונות שונים, תוך השפעה חיובית על הילדים והגברת האווירה החיובית בבית.

 

גיוס תמיכה מהסביבה

גיוס הסביבה לצורך סיוע ותמיכה מצריך לעיתים יכולות ספציפיות וידוע כי לא כולם מחזיקים ביכולות כאלה.

יחד עם זאת, משפחה וחברים מהווים גורמי תמיכה חשובים ביותר, אשר מעניקים להורים מקור כוח נוסף, כתף תומכת, אוזן קשבת לרגעי משבר ואף סיוע פרקטי במצבים רבים.

 

תחושת שליטה במצב

אם יש משהו שכל ההורים בעולם יכולים להבין, הוא תחושה של אובדן שליטה, שיכולה להביא להתפרקות מוחלטת. יחד עם זאת, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, צריכים להשקיע קצת יותר כדי ליצור לעצמם תחושת שליטה במצב. זאת ניתן לעשות על ידי למידת הנושא, הכרת הצרכים של הילד, כמו גם הזכויות של הילד ושל ההורים, אפשרויות לקבלת עזרה ולהתפתחות בעתיד.

 

לסיכום

כאמור, חלק מהיכולות הללו, המאפשרות התמודדות אפקטיבית וחיובית יותר עם גידול ילדים בעלי צרכים מיוחדים, הן יכולות הקיימות באופן טבעי אצל חלק מההורים, בעוד הורים אחרים נאלצים להאבק כדי להבין כיצד להתמודד.

משום כך, במקרים בהם הקושי גדול והתחושות הן קשות, חשוב לפנות לעזרה מקצועית, כדי ללמוד כיצד לפתח את היכולות הדרושות לצורך התמודדות מוצלחת עם המצב. למידע נוסף, בקרו ב- קול הזכויות – לילדים עם צרכים מיוחדים.

 

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו