הקשר בין בריאות השיניים לבריאות הלב

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

אנו נוטים לחשוב על בריאות הפה והלב כשני תחומים נפרדים. הרי שיניים הן חלק ממערכת העיכול, ואילו הלב הוא איבר חיוני במערכת הדם. אך מחקרים רבים מצביעים על קשר הדוק בין בריאות השיניים לבריאות הלב. למעשה, מחלות חניכיים הן גורם סיכון משמעותי למחלות לב וכלי דם, ואף קשורות לסיכון מוגבר ללידה מוקדמת ולמשקל לידה נמוך.

 

הקשר בין דלקת חניכיים לבין מחלות לב
דלקת חניכיים היא מצב כרוני שבו החניכיים מודלקות ונפוחות. דלקת זו נגרמת על ידי הצטברות של רובד חיידקים (פלאק) לאורך קו החניכיים. אם היא לא מטופלת, דלקת חניכיים עלולה להוביל לנסיגת חניכיים, ואף לאובדן שיניים.

חיידקים מהפה יכולים להיכנס לזרם הדם דרך כיסי החניכיים המודלקים. חיידקים אלו יכולים לגרום לדלקת ולהצטברות של רובד טרשתי בעורקי הלב, מה שעלול להוביל להיצרותם ואף לחסימתם. כתוצאה מכך, עולה הסיכון להתקף לב, שבץ מוחי ואי ספיקת לב.

 

גורמי סיכון נוספים למחלות לב

מלבד דלקת חניכיים, קיימים גורמי סיכון נוספים הקושרים בין בריאות הפה לבריאות הלב. ביניהם:

  • זיהומים בפה: זיהומים אחרים בחלל הפה, כמו אפטות או דלקות חניכיים כרוניות, יכולים גם הם להוביל להצטברות חיידקים בדם ולדלקת כרונית, שעלולה להשפיע על בריאות הלב.
  • תרופות: נטילת תרופות מסוימות, כמו תרופות נוגדות דיכאון ותרופות ליתר לחץ דם, עלולה לגרום ליובש בפה, מה שמקטין את ייצור הרוק ומפחית את יכולת הניקוי הטבעית של חלל הפה. כתוצאה מכך, עולה הסיכון להצטברות רובד חיידקים ולדלקת חניכיים.

 

מה הקשר בין נסיגת חניכיים למחלות לב?

נסיגת חניכיים היא תופעה נפוצה יחסית, המתבטאת בנסיגת הרקמה הרכה המכסה את שורש השן. כתוצאה מכך, שורש השן נחשף, מה שעלול לגרום לרגישות, כאבים ואף לאובדן שיניים.

בנוסף לפגיעה האסתטית והפונקציונלית, נסיגת חניכיים קשורה גם לסיכון מוגבר למחלות לב. הסיבה לכך היא שנסיגת החניכיים מאפשרת לחיידקים לחדור בקלות רבה יותר לזרם הדם. חשוב לאבחן ולטפל בנסיגת חניכיים בשלב מוקדם. טיפול מוקדם יכול לעצור את התקדמות נסיגת החניכיים, ולמנוע את הסיבוכים הבריאותיים הקשורים אליה.

 

מהי האחריות של רופאי השיניים?

רופאי שיניים יכולים לשחק תפקיד חשוב בזיהוי גורמי סיכון למחלות לב אצל מטופליהם. על ידי ביצוע בדיקות מקיפות של חלל הפה, רופאי שיניים יכולים לאתר דלקות חניכיים וסימנים אחרים למחלות לב. בנוסף, רופאי שיניים יכולים להדריך את מטופליהם בנוגע לחשיבות של היגיינת פה טובה ודרכים לשמירה על בריאות השיניים והלב.

 

טיפולים מונעים

הדרך הטובה ביותר להגן על בריאות השיניים והלב היא באמצעות טיפולים מונעים:

  • ביקורים קבועים אצל רופא השיניים: חשוב לבקר אצל רופא השיניים אחת לחצי שנה לבדיקה מקיפה ולניקוי שיניים מקצועי. במהלך הבדיקה, רופא השיניים יוכל לאתר סימני דלקת חניכיים ולטפל בהם בשלב מוקדם.
  • הקפדה על היגיינת פה: יש לצחצח שיניים פעמיים ביום, למשך שתי דקות לפחות, תוך שימוש במשחת שיניים המכילה פלואוריד. כמו כן, חשוב להשתמש בחוט דנטלי לפחות פעם ביום, כדי להסיר רובד חיידקים בין השיניים.
  • תזונה בריאה: תזונה בריאה ומאוזנת, עשירה בפירות, ירקות ודגנים מלאים, חשובה לבריאות השיניים והחניכיים. כמו כן, חשוב להפחית את צריכת הסוכר והפחמימות המזוקקות, שכן אלו תורמים להצטברות רובד חיידקים.
  • הפסקת עישון: עישון הוא גורם סיכון משמעותי למחלות חניכיים ולמחלות לב. הפסקת עישון היא אחת הדרכים הטובות ביותר לשפר את בריאות הפה והלב.

 

סיכום

הקשר בין בריאות השיניים לבריאות הלב הוא הדוק וברור. שמירה על היגיינת פה טובה, תזונה בריאה ואורח חיים בריא יכולים להפחית משמעותית את הסיכון למחלות חניכיים ולמחלות לב. רופאי שיניים יכולים לשחק תפקיד חשוב בזיהוי גורמי סיכון למחלות לב אצל מטופליהם ולסייע להם לשמור על בריאותם.

בריאות השיניים ובריאות הלב

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו