האם יש טיפול יעיל לגליובלסטומה

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

גליובלסטומה מולטיפורמה, הידוע גם בקיצור GBM הוא סרטן המוח הנפוץ והארגסיבי ביותר, והוא גידול המוח הנפוץ ביותר בקרב מבוגרים.

למעשה, בכל שנה כ-3 מתוך 100,000 איש מאובחנים עם גליובלסטומה מולטיפורמה, מתוכם כ-250 איש בשנה בישראל עם שכיחות גבוהה יותר אצל גברים

מאשר אצל נשים.

כ-15.4 אחוז מכלל גידולי המוח הראשוניים הם GBM והוא מהווה 45.6 אחוז מכלל גידולי המוח הממאירים הראשוניים.

האם קיים טיפול יעיל לגליובלסטומה מולטיפורמה? החדשות הטובות הן שכן.

 

מהם הסימפטומים לגליובלסטומה מולטיפורמה?

לגליובלסטומה מולטיפורמה ישנם סימנים וסימפטומים רבים התלויים במידה רבה במיקום הגידול. תסמיני גליובלסטומה מולטיפורמה יכולים להיות נוירולוגים, קוגניטיביים ובמקרים מסוימים גם פסיכיאטריים. תסמינים אלו כוללים בחילות והקאות, פרכוסים, כאבי ראש, אבדן זכרון, חולשה בחלק מסוים של הגוף, פסיכוזות, שינויי מצב רוח, שינויי אישיות, הלוצינציות ועוד. יש לציין כי תסמינים פסיכיאטריים עשויים לדרוש טיפול פסיכיאטרי או תרופתי כשלעצמם כתלות בחומרת התסמין.

תסמינים לגליובלסטומה מולטיפורמה יכולים להופיע באופן מיידי עם תחילת התפתחות הגידול, אך לרוב התסמינים יופיעו כשהגידול יהיה במצב מתקדם.

 

האם קיים טיפול לגליובלסטומה מולטיפורמה?

בשנת 2020 אושר טיפול Optune במסגרת סל הבריאות הישראלי עבור חולים בגליובלסטומה מולטיפורמה שאובחנה לאחרונה לאחר ניתוח וטיפול משולב בהקרנות וטמוזולומיד. מדובר בטיפול המורכב ממכשיר המפיק שדות חשמליים מתחלפים הנקראים "שדות טיפול בגידול", כאשר הטיפול מעכב או עוצר את חלוקת תאי הגליובלסטומה. מדובר בטיפול הנעשה באופן מקומי ולא פולשני המכוון לתאי הסרטן המתחלקים במוח ולא פוגע בתאים הנחים (התאים שאינם מתחלקים).

 

האם הטיפול קיבל את האישורים של גופי הבריאות הבין לאומיים?

טיפול Optune קיבל את אישור מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) וכן את אישור התקינה האירופאית (CE). כאמור, הטיפול נכלל כיום בסל הבריאות בישראל וקיבל את אישור משרד הבריאות הישראלי.

 

כך משולב טיפול Optune

עד השנים האחרונות, הדרך המקובלת לטיפול בגליובלסטומה מולטיפורמה שהתגלתה לאחרונה היתה באמצעות כריתה או ביופסיה, ולאחריה טיפול משולב של קרינה עם טיפולי כימותרפיה מסוג טמוזולומיד. לאחר מכן נמשך הטיפול בטמוזולומיד כשישה מחזורים בדרך כלל.

כיום, משולב טיפול Optune באופן הבא:

  1. אבחון גליובלסטומה מולטיפורמה
  2. ביצוע ניתוח של כריתה נרחבת ככל הניתן או ביופסיה
  3. טיפול משולב של הקרנות וכימותרפיה (טמוזולומיד)
  4. טיפול חודשי משולב של טמוזולומיד ו-Optune
  5. הפסקת טיפול בטמוזולומיד והמשך טיפול Optune

 

הטיפול מאריך את ההישרדות החציונית של המטופלים

לפי מחקר עדכני בינלאומי שבוצע בהיקף גדול, טיפול משולב של טמוזולומיד ו-Optune מאריך באופן מובהק את ההישרדות החציוניות הכוללת של המטופלים. טיפול Optune תורם מאד למטופלים עם גליובלסטומה מולטיפורמה שאובחן לאחרונה, כאשר תרומה זו באה לידי ביטוי כבר באבחנה הראשונית של הגידול. כמו כן, לא נמצאו תופעות לוואי משמעותיות לטיפול זה מלבד תגובה עורית קלה עד בינונית באזורים בהם הונחו מערכי המתמרים.

ראש

 

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו