אילו תסמינים יש לאלרגיה

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

אלרגיה היא תגובה בלתי רצונית ובלתי רצויה, לעיתים בלתי צפויה, של מערכת החיסון אל חומרים מסוימים. לרוב האנשים אין תגובה מיוחדת בעת חשיפה לחומרים האלה ולכן האלרגיה נחשבת לבעיה רפואית. עד 25 אחוזים מאוכלוסיית העולם סובלים מאלרגיות ברמות שונות ולחומרים שונים, חלקן אף מסכנות חיים. מרבית מקרי האלרגיה הם תורשתיים ואילו בחלק מהמקרים מתפרצת אלרגיה כתגובה לאכילת מזון מקולקל, או פגום, זיהום אויר וכן הלאה. איך תדעו אם אתם סובלים מאלרגיה? לפניכם מדריך מלא לתסמינים, גורמים ודרכי טיפול.

מהם  הנפוצים לאלרגיה?

ישנם מקרים של אלרגיה כמעט לכל חומר על פני כדור הארץ וחלקם נדירים מאוד, אך יש כמה גורמים נפוצים לאלרגיה, שכדאי להכיר:

  1. סוגי מזון – אחוזים גבוהים יחסית של האוכלוסייה בעולם המערבי נוטים לתגובה אלרגית, לעיתים חריפה מאוד, בעת חשיפה לבוטנים (התופעה מצטמצמת במקומות שבהם הילדים חשופים למזונות אלה מגיל צעיר), פירות טרופיים ואחרים, מוצרי חלב.
  2. עקיצות חרקים – יש הסובלים מאלרגיה חריפה ומסוכנת לעקיצות דבורים למשל, אך יש גם תגובות אלרגיות קלות יותר.
  3. אלרגנים נשאפים – ביניהם פרוות חיות, למשל חתולים, אבקני פרחים, עובש ואפילו אבק.
  4. כימיקלים הנמצאים בשימוש יומיומי ובני אדם באים איתם במגע לעיתים קרובות, כמו אבקות כביסה, או סוגי איפור שונים למשל.
  5. תרופות – לא מעט אנשים סובלים מאלרגיות ורגישויות לתרופות שונות, למשל פניצילין ולכן חשוב לבדוק היטב לפני מתן תרופה, או נטילת תרופה – שהמטופל אינו אלרגי אליה.

אישה עושה אפצ'י

תסמינים שונים לסוגים שונים של אלרגיה

כל אדם הסובל מאלרגיה עשוי לפתח תגובה אלרגית שונה מרעהו. ההבדל עשוי לבוא לידי ביטוי בעוצמת התגובה, או באופי התגובה, אך ישנן כמה קבוצות עיקריות של תגובות אלרגיות:

  1. אלרגיה למזון – תיתכן תופעה של אי נוחות וגרד בחלל הפה, נפיחות של השפתיים והלשון, פריחה אדומה בתוך הלוע. תגובה חריפה של אלרגיה למזון יכולה להביא לנפיחות קשה של מערכת הנשימה ושל הלשון ולגרום לחנק.
  2. אנפילקסיס, או הלם אנפילקטי – תגובה אלרגית מסוכנת וקשה מאוד. התופעה מוכרת בעיקר בהקשר לבוטנים דווקא, אך יכולה להופיע גם כתגובה אלרגית לתרופות, או עקיצות דבורים. התערבות רפואית מהירה היא חיונית להצלת חיים.
  3. קדחת השחתת – אלרגיה נפוצה, עונתית ונחשבת קלה יחסית. מקורה באבקני פרחים בעיקר לאורך האביב והיא באה לידי ביטוי בגודש באף, צריבה בעיניים ועיטושים ויכולה לגרום לאי נוחות רבה עד כדי פגיעה בתפקוד. ניתן לקבל סיוע רפואי להקלה בתופעות.
  4. אטופיק דרמטיטיס(אסתמה של העור) – יכולה להתרחש בגלל אכילת מזון מעורר אלרגיה, אך באה לידי ביטוי באמצעות פריחה בעור, אודם, קילוף ותחושת גירוד מטרידה.
  5. תגובות אלרגיות לעקיצת חרקים, כמו למשל דבורים: התגובה החריפה ביותר לעקיצת דבורה היא הלם אנפילקטי, שיש לטפל בו בדחיפות ולמנוע סכנת חיים, אך תיתכן גם נפיחות אדמומית במקום העקיצה, פריחה וגרד על פני איזורים נרחבים בעור וקוצר נשימה.
  6. המצעד האלרגי – רצף של תגובות אלרגיות המתרחשות בזו אחר זו – למשל אטופיק דרמטיטיס, מלווה בנזלת המתפתחת לאסתמה.
  7. אי נוחות רבה הנגרמת בעקבות תסמיני האלרגיה, יכולה לגרום להפרעה בשינה עד כדי פגיעה בריכוז ובתפקוד, נזלת אלרגית יכולה לגרום להחרפה מסוכנת של מחלת האסתמה וכן הלאה.

איך מזהים תגובה אלרגית?

אם התסמינים מופיעים לאחר אכילה, או שתיה של מזון חדש, או מזון שלא נאכל לעיתים תכופות, לאחר נטילת תרופה חדשה, או עקיצת דבורה, כמו פריחה וגרד, דופק מהיר וחולשה כללית, סחרחורת ואפילו עילפון וירידת לחץ דם – יש לבדוק היתכנות שמדובר בתגובה אלרגית.

במקרה כזה, חשוב להגיע בהקדם לקבלת טיפול רפואי, מפני שתגובות אלרגיות יכולות להחמיר תוך דקות ספורות ולהביא את המטופל למצב של סכנת חיים. לאנשים המאובחנים כסובלים מאלרגיה קשה, נהוג לתת מזרק עם אדרנלין – חומר המונע את החמרת התגובה האלרגית עד הגיעם לטיפול רפואי. בין אם הסובלים מאלרגיה הם ילדים, או מבוגרים – חשוב לערוך הסברה לאנשים הנמצאים איתם במגע יומיומי ולתת להם הנחיות ברורות כיצד להימנע מגרימת תגובה אלרגית בשוגג וכיצד לפעול אם התעוררה תגובה אלרגית.

כיצד מאבחנים אלרגיה ואת הגורמים לאלרגיה?

ישנן כמה בדיקות רפואיות מקובלות לצורך זיהוי רגישויות לחומרים שונים וזיהוי החומרים מעוררי האלרגיה. ביניהן:

  1. תבחיני עור – הזרקה תת עורית של כמות מזערית מהחומר החשוד כגורם לאלרגיה ובחינת תגובת העור לחומר.
  2. בדיקת רגישות לפנצילין – בהיותה תרופה נפוצה בשימוש, חשוב לבדוק שהמטופל יכול לקבל אותה מבלי להגיב אליה בצורה מסוכנת.
  3. מבחני תגר למזון – במהלכם ניתנות למטופל, תחת השגחה רפואית, כמויות מזעריות של המזון החשוד בגרימת תגובה אלרגית.
  4. תבחין עור לרגישות מושהית – אם התגובה האלרגית אינה מיידית, קשה לזהות את הגורם לה ולכן מתבצעת בדיקה בשיטה ייחודית לגילוי הגורם.
  5. בדיקת תפקודי ריאות
  6. בדיקת דם

כיצד מתמודדים ומטפלים באלרגיה?

כאמור, השלב הראשון הוא ליידע את הסביבה הקרובה מאילו חומרים יש להיזהר ולהימנע, כדי לא לסכן את האדם הסובל מאלרגיה. שנית, במקרה של אנפילקסיס, המהווה סכנת חיים, על המטופל לשאת עימו בכל עת מזרק אדרנלין. שלישית – ישנם טיפולים היכולים להפסיק את התגובות האלרגיות במקרים מסויימים על ידי חשיפה ממושכת ומבוקרת לגורם האלרגיה. פעולה זו גורמת לגוף לייצר עמידות בפני החומר. טיפול כזה יכול להימשך בין 3 ל- 5 שנים ודורש התמדה וסבלנות. טיפול כזה מתאים לאנשים הסובלים מאלרגיה לעקיצות דבורים, או מנזלת אלרגית.

לסיכום, אם יש לכם חשד שאתם סובלים מאלרגיה, חשוב לאבחן בהקדם את מצבכם, לאתר את הגורם לאלרגיה ולבדוק אם יש צורך בהשגחה רפואית, או בכללי זהירות מיוחדים. אפשר לחיות עם אלרגיה, אך חשוב להיות מודעים לקיומה ולשמור על עצמכם. תהיו בריאים.

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו