אילו סיבות קיימות לבעיות פוריות אצל נשים

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

זוגות ברחבי העולם חולמים להפוך להורים. לרובם התהליך הוא פשוט וטבעי, אך ישנם זוגות, שעבורם ההורות היא חלום, שיש לעבוד קשה כדי להגשים אותו. זוגות שמנסים להיכנס להריון לאורך שנה שלמה ללא הצלחה – מוגדרים "זוגות עם בעיית פוריות". המשמעות של הגדרה זו, היא שכדאי להתחיל להיבדק, כדי להבין מה הגורם לבעיה. ייתכן שהריון ספונטני עדיין אפשרי, אך במקרים מסוימים יהיה צורך להתחיל בטיפולי פוריות, או לשקול דרך אחרת להפוך להורים.

בעיות פוריות מתחלקות באופן שווה בין גברים לנשים, כלומר, לזוגות שסובלים מבעיית פוריות יש סיכויי זהה כמעט לגלות, שבעיית הפוריות היא אצל האשה, או אצל הגבר. במקרים אחרים, לשני בני הזוג תיתכן בעיית פוריות, אך אין להניח מראש שהבעיה אצל האישה, או אצל הגבר עד ששניהם נבדקים.

למרות זאת, ברוב המקרים שבהם זוגות אינם מצליחים להיכנס להריון, יוצאים מנקודת הנחה אוטומטית שיש לבדוק קודם את האישה. הדבר מוביל בהכרח לתסכולים רבים ולנשים שעוברות טיפולים ובדיקות לאורך פרקי זמן ארוכים – עד שבן זוגן נבדק גם הוא. אך אם בכל זאת בעיית הפוריות היא אצל האישה – מה עשוי לגרום לה?

הריון מתקדם

8 גורמים לבעיות פוריות אצל נשים

  1. גיל מאוחר – הביציות נוצרות בגוף האישה עוד בעודה עוברית ברחם אימה. ככל שחולפות השנים – הביציות של אישה מזדקנות והאיכות שלהן יורדת. בנוסף – הביציות הטובות יותר מגיעות לתהליך הביוץ כשהאישה צעירה יותר והביציות הנותרות, המגיעות לביוץ, כשהאישה מתבגרת, הן ביציות פחות טובות. לכן הסיכוי להריון יורד עם הגיל ויחד איתו עולה הסיכוי למומים בעובר.
  2. ביוץ לא תקין – המחזור החודשי הסדיר הוא התהליך הבסיסי, המאפשר לגוף האישה להתחיל בהריון.  במהלכו משתחררת ביצית מהשחלה ויוצאת לפגוש את נוזל הזרע. אם תהליך הביוץ משתבש מסיבות כאלה ואחרות – הרי שיהיה קשה מאוד, עד בלתי אפשרי להיכנס להריון.
  3. חסימה בחצוצרה – החצוצרה היא החלק בגוף האישה, שאליו מגיעה הביצית לאחר הביוץ. היא בנויה כצינור דקיק ובתוכה מתרחש המפגש בין הביצית לזרע, שמפרה את הביצית. לאחר ההפריה, הביצית עוברת דרך החצוצרה, בדרכה אל הרחם ושם מתפתח העובר. אם החצוצרה חסומה – בגלל ניתוח שנעשה בעבר, או זיהום חיידקי, או הריון קודם שגרם לחסימה, הביצית המופרית לא תוכל להתקדם אל עבר הרחם ולהתפתח לעובר.
  4. אי תקינות במבנה הרחם – אם יש גידולים ברחם, גם אם הם שפירים, הם יפריעו לביצית המופרית להיקלט ולהתפתח לעובר.
  5. צוואר רחם חסום – בגלל גידולים, או זיהומים, או כל סיבה אחרת – לא יתאפשר מעבר של הביצית המופרית אל הרחם לצורך המשך התפתחות של העובר.
  6. בעיה בייצור ריר צוואר הרחם – הריר הכרחי לצורך הכניסה להריון ואם יש בעיה בייצורו בתוך צוואר הרחם – הדבר יוביל לקושי בכניסה להריון.
  7. אנדרומטריוזיס – מחלה גניקולוגית כרונית דלקתית. תאים דומים לתאים של רירית הרחם מתפשטים מחוץ לרחם ומגיעים לשחלות, לחצוצרות, או לאזורים אחרים בחלל הבטן. מלבד הכאבים העזים המלווים את התסמונת, היא גם מקשה מאוד על הכניסה להריון.

 

בדיקות לאיבחון בעיות פוריות אצל נשים

כאמור, זוגות שמנסים להיכנס ללא הצלחה להריון לאורך שנה ויותר – יכולים לפנות לייעוץ גניקולוגי אצל גניקולוג מומחה לבעיות פריון. בשלב הראשון הגניקולוג עורך שיחת היכרות, בדיקת אולטרסאונד ובדיקה גופנית. לאחר מכן, הוא יפנה את שני בני הזוג לבדיקות נוספות.

אלה הבדיקות המוצעות לנשים:

  1. בדיקות דם – ספירת דם, בדיקת הכימיה של הדם, בדיקת הורמונים, שמטרתם היא לברר את רמת התקינות של תהליך הביוץ.
  2. צילום רחם – במהלך הבדיקה, מזריקים לרחם חומר ניגוד, לצורך צילום רנטגן שיעשה בהמשך. צילום רחם מאפשר לבדוק אם הרחם בעל במנה תקין והחצוצרות אינן חסומות. חשוב לדעת שהבדיקה הזו עלולה להיות כואבת ולהגיע מוכנים.
  3. בדיקת רזרבה שחלתית – בדיקה המאפשרת לרופאים להבין כמה ביציות נותרו בשחלות – ככל שיש יותר ביציות, כך הסיכוי להיכנס להריון גדול יותר. מספר הביציות ואיכותן יורדים ככל גיל האישה עולה וכן אם היא מעשנת, או סובלת ממחלה אוטואימונית.
  4. לפרוסקופיה – בדיקה שנעשית בחדר ניתוח תחת הרדמה מלאה ובמהלכה מחדירים צינור אל חלל הבטן, עם מצלמה, המחוברת לסיב אופטי ומאפשרת לרופא לראות את חלל הבטן ולבדוק אם יש חסימה בחצוצרות, או אנדרומטריוזיס. אם מתגלה בעיה, הניתנת לטיפול בניתוח – ממשיכים בהליך ומחדירים צינורות נוספים, המסייעים בביצוע ההליך הרפואי המתבקש.

 

דרכי טיפול בבעיות פוריות אצל נשים

סוג הטיפול ייבחר על פי מצבה של האישה, הגורם לבעיית הפוריות, שהתגלה במהלך הבדיקות ובחירה אישית של האישה בדרך הטיפול שהיא מעדיפה. מהן האפשרויות שהרופא עשוי להציע?

  1. טיפולי הפריה חוץ גופית – טיפולים אלה ניתנים לנשים שהטיפולים ההורמונליים, או הניתוחים, לא עזרו להן להיכנס להריון. במהלכם שואבים מגוף האישה ביציות ולוקחים אותן למעבדה, שם מפרים אותן בזרעו של בן הזוג. במקביל, האישה מקבלת זריקות הורמונים, כדי להגביר את יכולת הגוף לקלוט את ההריון. העוברים הנוצרים במעבדה, מוחזרים אל גוף האישה בהליך רפואי. ידוע שטיפולים אלה עשויים להיות קשים ומתישים עבור האישה, אך רוב הנשים נחושות מאוד להיכנס להריון בכל מחיר ולכן הטיפול נפוץ יחסית.
  2. ניתוח – מתבצע לצורך טיפול בבעיה כמו צוואר רחם חסום, או חצוצרות חסומות, שאפשר לתקן באמצעות ניתוח.
  3. מתן הורמונים והשראת ביוץ – בעת ביוץ טבעי, משתחררת בגוף האישה ביצית אחת, ויוצאת לפגוש את הזרע, אך מתן ההורמונים גורם לגוף האישה לשחרר יותר מביצית אחת ובכל עולה הסיכוי למפגש מוצלח בין ביצית לזרע וכניסה להריון.

לסיכום: בעולם המערבי בכלל ובישראל בפרט, תחום טיפולי הפוריות מפותח ביותר ובמרבית המקרים ניתן לעזור לזוגות להיכנס להריון – בין אם התגלה הגורם לבעיה ובין אם לאו. לכן חשוב להיבדק בהקדם, אם אתם חווים קושי להיכנס להריון ולטפל בבעיה בשלביה המוקדמים.

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו