איך להעלים כאב גרון או שיעול

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
אהבתם?
שתפו עם החברים!

כאבי גרון ושיעול הם תסמינים, שיכולים להיגרם ממספר גדול של בעיות רפואיות. חשוב להבחין בין הסוגים השונים של התסמינים הללו , כדי לטפל בהם כראוי ובמידה ומדובר בצורתם השכיחה והקלה של תסמינים אלה – ניתן לטפל בהם גם באמצעות תרופות טבעיות למיניהן.

לפני שנעסוק בדרכי הטיפול השונות, נבחן את הגורמים השונים לתסמינים הללו ונציין כי אין תחליף לבדיקה רפואית מקצועית ובמקרים מסוימים התערבות רפואית היא הפתרון ההולם היחיד.

סוגים שונים של כאב גרון ושיעול

  • מחלה של דרכי הנשימה העליונות – חולפת לרוב ללא טיפול. אשר להיעזר במשככי כאבים ותרופות סבתא.
  • דלקת גרון חיידקית – מלווה בחום גבוה, קושי בבליעה וכאב עז בגרון. חשוב לפנות לרופא ולטפל בהקדם. הטיפול יינתן לפי סוג החיידק, או הגורם למחלה.
  • בצקת בלוע, או במיתרי הקול – נהוג לטפל באמצעות סטרואידים
  • אפיגלוטיטיס – זיהום של תיבת הדיבור – ניתן לטפל באמצעות מתן אנטיביוטיקה וסטרואידים, בדרך כלל הטיפול יינתן תוך כדי אשפוז
  • חסימה אפית – ניתן לטיפול באמצעות ניתוח, או סטרואידים
  • כאבי גרון הנובעים מאקלים יבש במיוחד, או שימוש יתר במיתרי הקול – יש לערוך התאמות התנהגותיות ושינוי באורח החיים כדי להקל על הכאבים

סוגים שונים של שיעול דורשים התייחסות שונה ודרכי טיפול שונות.

שיעול גם הוא סימפטום המעיד על בעיה רפואית. היא עשויה להיות בעיה קלה, או קשה, אך חשוב להיבדק, כדי לאתר את מקור הבעיה ולהיעזר בטיפול המתאים.

איש עם כאב

סוגים שונים של שיעול:

  • שיעול חריף – נגרם לרוב ממחלה זיהומית בדרכי הנשימה. אם השיעול מלווה בתסמינים נוספים – כדאי להיבדק כדי לשלול החמרה, או התפתחות של בעיה נוספת.
  • שיעול כרוני – שיעול שנמשך מעל 3 שבועות ופוגע באיכות החיים. עשוי להיגרם מעישון, בגלל תופעות לוואי של תרופות, או מסיבות אחרות, שכדאי לבדוק ולטפל אצל רופא.
  • שיעול אצל תינוקות קטנים – מומלץ לגשת מייד לרופא להיבדק ולשלול התפתחות של מחלה. אצל תינוקות מעל גיל 3 חודשים, יש לגשת לרופא אם השיעול מתמשך, או מלווה בחום, אפטיה וכן הלאה.
  • שיעול אצל ילדים – יש לגשת לרופא במקרה של שיעול מתמשך, או אם השיעול מלווה בקשיי נשימה וחולשה כללית.
  • שעלת – מחלה חיידקית, שרוב האוכלוסיה מחוסנת נגדה. המחלה מאופיינת בשיעול ארוך ומתמשך, עם התקפי שיעול אגרסיביים וקולניים, הגורמים להשתנקויות ואף להאדמת הפנים בגלל חוסר באוויר וחמצן. חשוב לטפל מיידית.
  • שיעול עם דם – ברוב המקרים נובע מפציעה של רירית דרכי הנשימה בגלל השיעול ואינו מסוכן, אך ישנם גורמים אחרים שעלולים להיות מסוכנים והם הסיבה לשיעול עם דם ולכן חשוב לגשת לרופא.

שיטות טבעיות לטיפול בכאב גרון, או שיעול קל, הנגרמים מהצטננות

  1. הגברת הלחות בחדר בעזרת מכשיר אדים – מקלה על דרכי הנשימה, מפחיתה כאבים ומקלה על השיעול. אם משתמשי במכשיר אדים קרים – חשוב מאוד לנקות ולייבש אותו היטב לאחר כל שימוש, כדי להימנע ממחלת הליגיונרים המופצת באמצעות אדי מים קרים.
  2. טפטוף כמה טיפות של שמן אקליפטוס על הכרית לפני השינה – פותח את דרכי הנשימה, מקל על כאבים ושיעול הנגרמים מהצטננות קלה.
  3. מרק עוף של סבתא – מכיל מינרלים ומלחים המסייעים לחיזוק הגוף, מחמם, מנחם וכן מכיל גם חומרים אנטי דלקתיים וחומרים המקלים על שיעול וברונכיטיס, המשתחררים בעת בישול המרק.
  4. חליטות של ג'ינג'ר, לימון ודבש – שלושה מרכיבים טבעיים הידועים בתכונות הריפוי שלהם – הג'ינג'ר מכיל חומרים נוגדי דלקת. הדבש הוא אנטי בקטריאלי וגם מתוק ומנחם, אך אסור לתת אותו לתינוקות מתחת לגיל שנה! לימון מכיל חומרים אנטי בקטריאליים ומחטאים. השילוב של שלושת המרכיבים המופלאים האלה יכול לסייע משמעותית בהפחתת תסמיני הצטננות שונים. למהדרין – מומלץ להכין תערובת של ג'ינג' טרי מגורר, כפית דבש ומיץ מחצי לימון ולשתות אותם ללא תוספת מים חמים. המים הרותחים מבשלים את המרכיבים ומחסלים חלק מהתכונות הטובות שלהם ולכן כדאי לצרוך את התערובת קרה וטרייה.
  5. סירופ דבש ובצל – השריית בצל קצוץ בתוך צנצנת דבש גורמת לבצל להגיר נוזלים לתוך הדבש ויוצרת סירופ שימושי נגד שיעול, שאפשר ליטול בכפית פעמיים ביום.
  6. אינהלציה של מי מלח – מסייעת לייבש את הליחה המצטברת בריאות ומקלה על שיעול הנגרם בגלל ליחה.
  7. סירופ נגד שיעול – להשתמש כמוצא אחרון בלבד ולאחר התייעצות עם רופא.
  8. גרגור תמצית מי מלח – עשוי להקל על כאב גרון שנגרם מהצטננות קלה.
  9. הקפדה על שתיה מרובה – מסייעת לנקות את הגוף, משיבה לו נוזלים חיוניים שאובדים בעקבות הזעה וכיוח.
  10. חימום הצוואר עם צעיף, או כרית חימום – עשוי להקל על כאב גרון שנגרם מהצטננות קלה.
  11. מנוחה רבה – מסייעת לגוף להפנות את המשאבים והאנרגיה שלו להתמודדות עם המחלה
  12. טבליות להקלה על כאבי גרון – עשויות להקל מאוד על התמודדות כם גרון כואב במיוחד. ניתן להשיג אותן גם ללא מרשם.

לסיכום – תוכלו למצוא עוד הצעות רבות ומפורטות לתרופות סבתא לטיפול בתסמינים של התקררות, כמו שיעול וכאב גרון, אך חשוב שתמצאו את השיטה המתאימה והיעילה עבורכם באופן אישי ושתבדקו אצל רופא כדי לשלול מחלות קשות יותר, הדורשות התערבות רפואית מקצועית.

מאמרים נוספים
שאולי תאהבו